Yazılıkaya: Eskişehir’de Alternatif bir Gezi Durağı

Uzun zamandır gitmek istediğim Yazılıkaya, Midas macerasını sonunda gerçekleştirmiş bulunuyorum. Eskişehir’den sabah 11.00 gibi özel aracımızla yeni gezi durağımız olan Yazılıkaya köyünün yolunu tutuyoruz. Han’a bağlı olan Yazılıkaya köyü Eskişehir’e yaklaşık 80 km. Yani varışımız baya uzun sürüyor. Yolu bilmediğimizden sanırım biraz da tedirginiz.

Öncelikle Eskişehir’den Seyitgazi’ye varıyoruz. Seyitgazi’nin merkezine vardığınızda yolun tam ortasında tabelalar göreceksiniz. İşte onlardan biri de Yazılıkaya tabelası. (Yazılıkaya 32 km yazar.) Ve orada başlıyor maceramız. Yollar biraz virajlı ve dar. Yavaş ve temkinli gitmenizde fayda var. Yazılıkaya’ya 5 km kala yolda kaza olduğundan durmak zorunda kalıyoruz. Bir tır virajı alamamış olacak ki devrilmiş, neyse ki yaralı yok. Yani dediğim gibi yollar tehlikeli, dikkatli olun!

Sonunda Yazılıkaya’ya dönüş tabelasını görüyoruz. Bundan sonrası işimiz telefondan navigasyonu takip etmek oluyor. Yalnız dönüş yolunda anladığımız kadarıyla navigasyon bizi biraz dolandırmış. Bir köyün içinden taşlı ve dik yollarından zor bela geçip ana yola çıkıyoruz ve işte geldik! Yazılıkaya’ya hoş geldiniz tabelası sağımızda. Midas anıtına çıkarken köye araçla girmek yasaktır, aracınızı otoparka park edin diye bir tabela ile karşılaşıyoruz. Sağ tarafa otoparka tam aracı park ederken bir teyze çıkın çıkın köye araçla sorun değil diyor. Yaktın bizi teyze! Öyle ki 2 km gittik gitmedik meğer o yollar araç için hiç uygun değilmiş. Aracı yol üzerine parkedip köyün yine yardımsever bir amcasının sayesinde Midas anıtına çıkan merdivenleri buluyoruz.

Kahvaltılık için Kırka’dan aldığımız atıştırmalıkları yukarıda yemeyi planlarken güvenlik görevlisi aşağıda yememiz gerektiği konusunda uyarıyor bizi. Yani anıta girerken yiyecek sokmuyoruz. Aşağıda ki masalarda kahvaltımızı yaptıktan sonra başlıyoruz anıtı dolaşmaya.

Yazılıkaya antik dönemde Friglerin en önemli dini merkeziymiş. Trakya’dan gelerek Anadolu’ya yerleşmeye başlayan Frigler için Eskişehir-Afyon ve Kütahya arasında yer alan Dağlık Frigya bölgesi önemli bir inanç merkezi haline gelmiş. Yazılıkaya Açıkhava Kutsal Alanı ise Friglerin ana tanrıçası Kibele’ye tapındıkları en önemli kült merkezi olmuş.

Yazılıkaya Eşittir Midas Anıtı

İlk olarak karşımıza Midas Anıtı çıkıyor. Midas Anıtı’nın üzerindeki yazıların incelenmesiyle M.Ö 550 yılına dayanan bir geçmişi olduğu anlaşılmış. Anıtın üzerindeki yazıların ne anlama geldiği eski Frig yazısı henüz çözülemediği için bilinmiyor. Yazıttaki bir sözcüğün harfleri Midas’a benzetildiği için anıta Midas anıtı da deniyor.

Güvenlik görevlisi telleri takip ederek gezebileceğimizi, yol üzerinde yaklaşık 15 eserin karşımıza çıkacağını söylüyor. Öyle de yapıyoruz. Teller boyunda yolu takip ediyoruz. Akropolisin aşağısından başlıyoruz dolaşmaya. Sonrasında da yukarı doğru tırmanmaya yani akropolise ulaşmaya başlıyoruz. Akropolise vardığımızda hafif yağmur çiselemeye başladı bile. Biz de çok vakit kaybetmeden akropolisten aşağı inip geldiğimizden yoldan geri dönüyoruz.

Aslında Yazılıkaya, Midas Anıtı’nın olduğu bölgede görülecek birkaç eser bulunmakta. Bu yüzden gezimizi sandığımızdan daha kısa ürüyor.

Dönüş yolunda Seyitgazi’den Yazılıkaya köyüne giden yol üzerinde de bir çok Frig anıtı bulunuyor. Yazılıkaya Frig Vadisi doğal sit alanı olarak tescil edilerek korumaya alınmış. Bu yol üzerinde ilk olarak Doğanlı kaleyle karşılaşılıyor. Kayalara oyulmuş bu yerleşimin bir Frig kalesi olduğu kabul ediliyor. Bölgeye hakim tepelerde Akpara, Gökgöz, Pişmiş ve Kocagöz gibi bir çok Frig kalesi bulunuyor. Biz yolumuzu değiştirmeye pekte niyetli olmadığımızdan bu kaleleri görmeye yeltenmiyoruz.

Yazılıkaya’ya nasıl gidilir?

Frig Vadisi’ni gezebilmek için aracınızın olması şart. Eskişehir’e 80 km, Çifteler’e 39 km, Seyitgazi’ye ise 32 km mesafede bulunuyor. Yollar dediğim gibi biraz virajlı, dar ve taşlık. Aracınız yoksa Eskişehir’den Seyitgazi’ye otobüs ile gelip daha sonrasında taksi tutabilirsiniz. Aksi takdirde uzun bir yürüyüş sizi bekliyor demektir. Eskişehir otogardan önceleri Yazılıkaya’ya minibüsler kalkıyormuş. Hala var mıdır bilemiyorum bu yüzden araştırmanızda fayda var.

Nerede kalınır?

Frigya Vadisi’nde tavsiye edebileceğim konaklama tesisi maalesef yok. O nedenle Eskişehir, Kütahya ve Afyon ile etraftaki ilçelerde konaklamayı seçmek uygun olur. Ya da yardımsever köylüler eminim yatacak bir yer ayarlamakta yardımcı olurlar. Yalnız Frigya vadisini gezmek için 1 gün çok bile. Biz 2 saatte gezimizi tamamlamış dönüş yolundaydık. Yine de tercih sizin. Keyifli geziler!